fredag 20 mars 2009

Post film and present day

Så då har man sett Watchmen. Kontentan är att det helt klart är en film att se på bio och är värd pengarna. Men ha i åtanke att filmen är rätt skruvad på många plan och även på något sett en parodi på alla andra superhjältefilmer. Den driver inte öppet med dem, men med just schablonbilden av goda och onda hjältar och river på såvis en del barriärer. Det är heller ingen barnfilm, den är våldsam och rå på många ställen. Så låt er inte luras av just att det är en "superhjältefilm".

Vår Malin tycker jag också gör en bra roll med sin något suspekta gula latexdräkt. Väldigt över förväntan då hon inte har imponerat speciellt mycket i sina andra filmer. Kanske inte så mycket hon själv då, utan dock dåliga manus och dåliga filmer överlag?

Rent filmtekniskt så kan Zack Snyder sin skit, och filmen är i mångt och mycket ett konststycke. Inte i den mån 300 och Sin City är, men är väldigt visuellt skön för ögonen att se på. Även musiken är vald på ett bra sätt för att illustrera olika tidsepoker.

7/10 skulle jag ge den. Men jag känner att jag nog måste se directors cut när den kommer på DVD, ska vara kring 40 min längre, innan jag kan bestämma mig helt för betyget.

Idag blir det annars en lugn dag, inte riktigt lika fint väder som igår. Men det är varmt ute i allafall. Ska försöka städa upp lite här hemma för vi får besök i helgen. Städningen är dock något man kan småpyssla med hela dagen i lugnt gemak. Alice kräktes upp lite (mycket) mat imorse när jag matade henne, men hon är på gott humör. Så det är bara lite vanligt baby-kräk-kaskad, blir ju så ibland. Just nu ligger hon och sprattlar i sin babysit och gör ifrån sig söta små ljud.

Inga kommentarer: