fredag 6 mars 2009

Natt och lite tankar...

Sitter idag på avdelning 6 på Prästsjögården. Blev förvisad hit tackvare sjukdom av ordinarie personal, och jag som resurs är den som har mest erfarenhet...lättare för cheferna att ringa ut en ersättare på min resurstjänst än att hitta någon vikarie på 6an. Nåja..nog om det..

Satt och kollade VK och stötte på en artikel om en kvinna som blivit misshandlat av krogvakter (igen, händer ju rätt ofta tydligen). Som vanligt står vaktens ord om krogbesökarens. Har lite svårt för dessa artiklar då jag själv jobbat en del som både vakt och scenvakt. Tycker de oftast är lite vinklade och det alltid ska vara så "synd" om, i detta fall kvinnan. Nu vet jag mycket väl att det finns rötägg som vakter och en hel drös faktiskt. Men emellan åt är det faktiskt besökaren som fått i sig lite för mycket och är onykter och dryg. Oftast så anser de sig själva inte vara fulla och då måste någon påpeka hur det egentligen ser ut. Jag säger varken bu eller bä åt vad som är sanning i artikeln, för det vet jag inte. Men min poäng är att man ibland glömmer att det faktiskt finns bra vakter som behandlar folk med respekt. Folk får bilden att alla vakter är dryga och det gör det svårare för de som faktiskt är hyvens att jobba då folk har förutfattade meningar och går in direkt med en aggresiv attityd mot alla vakter. Sanningen i fall som VK ligger oftast någonstans mitt emellan, vakten har kanske brukat övervåld, men det ska väl inte vara ok av besökaren att yttra glåpord och sparkar mot vakten heller?

För mig direkt till historien om Café Opera, Fadde och Bas Rutten. Incidenten där gjorde att det så kallade "spörummet" togs bort. Efter att 3 vakter släpat in Bas (en stor växt kampsportare) i rummet slutade det på följade vis: 3 vakter och Bas gick in, Bas kommer ut 15 min senare och inne i rummet ligger 3 vakter utslagna (en av dem var en ung Fadde). Bas hamnade senare i häktet hos Polisen och jag är övertygad om att det nog fanns en anledning att avvisa honom, men för den skulle så gör det ju inte vakternas "spörum" till något legitimt.

Inga kommentarer: