tisdag 31 mars 2009

Bor vi i Kina?

Ibland undrar man...

1 April så sätts den nya IPRED lagen i verket. Tycker själv att skivbolagen och filmbolagen kringgår själva problemet när de kräven en sådan lag. Henrik Pontén verkar inte heller ha fattat hela grejen med fildelning och den verkliga problematiken. Att således likna fildelning med exempel som "Skulle du gå in på Louvren och ta Mona Lisa för att du tycker den är fin?" är lika dumt.

Jag inser själv att det är en problematik med fildelning och jag anser också att artisterna ska ha sin del av kakan. Vad jag vänder mig emot är att skivbolagen är de som tar den större delen av pengarna medan de lämnar de brödsmulor som blir kvar till artisterna. En sångerska jag känner i USA tjänade exakt 5 cent per skiva de sålde, detta skulle då delas på de fem medlemarna som spelade i bandet. Kan nämnas att skivan såldes för $15 i affären, vart tar resten av pengarna vägen? Lite till produktion och promo naturligtvis, men större delen gick direkt till skivbolagets ficka. Artisterna är i mångt och mycket livegna och har inte heller rätt till sina egna verk då det är skivbolagena som har rättigheterna. I extrema fall har skivbolag behållit låtkatalogsrättigheterna när en artist har bytt bolag, med följden att artisten INTE har rätt att använda sitt eget material. Artisten har alltså inte rätt att sjunga eller spela de låtar som han/hon själv har skrivit.

Problemet ligger inte i att folk laddadar hem, utan problemet ligger i att skivbolagen ställer sig på tvären och tjurar. Det finns ingen legitim rätt att sälja en skiva för 199 kr när det nästan är 2000% över vad artisterna själva får. Sänk priset med 100 kr och det skulle vara dubbelt så många skivköpare. Nästa problem är att skivbolagen stoppar alla bra sätt att distribuera musik i virtuell form. Senast var Spotify som var helt lagligt.

Vidare undrar jag? Betalar vi inte redan STIM avgift för skrivingsbara medier så som hårddiskar och cdskivor? Skulle inte dessa avgifter gå till artisterna?

Jag är själv inte så rädd för lagen i sig, men jag gillar inte utveckligen med FRA och IPRED som helhet. Tycker inte skivbolag (eller något bolag) ska ha rätt att jaga folk på egen hand.

Till sist...nej jag skulle inta ta Mona Lisa, däremot kanske jag skulle jag kunna tänka mig att rita av tavlan.

Inga kommentarer: