söndag 15 mars 2009

Melodifestival

Ja, för det första ska jag säga att det är ett jäkla påhitt att ha en massa delfinaler. Man hinner bli riktigt less på festivalen ens innan den stor europafestivalen har gått. För det andra så fungerar delfinalerna som ett stort musikjippo där långt ifrån alla bidrag är seriösa och det är favoriter i varje final som är "tänkt" att gå vidare. Tyckte gott det räckte med EN svensk melodifestival och den stora europeiska.

Nåja, nu såg jag slutfinalen och måste ändå säga att det var ett rätt starkt startfält. Stark i melodifestival sammanhang (kan inte för allt i världen förstå folk som faktiskt poppar detta i sin musikanläggning hemma?) i allafall. Till min stora förvåning så vann Maléna med sin eurodisco-opera (eller vad man nu ska kalla det?) som jag faktiskt tycker var helt ok. Dock så är ju röstsystemet helt stört. De kan ju lika gärna skippa jury rösterna, då folkets röst på 144 poäng gör alla andra tidigare röster helt obsolit. Menar, oberoende hur det stod till efter juryröstningen så skulle i princip den låt som fått 144 poängen vunnit. Men, det blev ett fett "up yours!!" till alla Fame-factory folk och Idol-idoler. Skönt att vi faktiskt skickar något som faktiskt har en pipa att räkna med till Moskva. Nu tror jag inte på vinst, men en hyfsat bra placering i allafall.

Inga kommentarer: