måndag 3 augusti 2009

Religion

Först ska jag klargöra att jag dömmer ingen och att jag respekterar människors tro och religion. Jag anser att folk ska få ha vilken religiösa tro de vill, och jag tänker inte utmana någons tro i detta inlägg. Däremot vill jag framföra hur jag själv ser på saker och ting.

Först så är jag inte troende, och om jag skulle vara så tror jag att jag skulle luta åt den lite runda asiatiska gubben vid namn Buddha. Varför jag främst har svårt att tro på något mer upphöjt i Guda form är av en enkelt anledning. Se runt på världen, hur många religioner har vi? Vem säger att Kristendomen är rätt? Kristna givetvis...men Muslimer säger att Islam är rätt läran, likväl som Judar inom Judendomen. I alla abrahamitiska religioner så är det dessutom samma Gud som påstår allt detta i dessa olika religioner. Vilken av dessa grupper har då rätt? Ja det kan jag inte svara på. Däremot, låt oss säga att det finns en Gud, då kommer två av dessa att bli grymt besvikna när de står där på den yttersta dagen. I den aspekten har jag då bara räknat in de abrahamistiska religionerna och inte alla de andra, for all I know så kanske Scientologerna har rätt. Då står vi alla där med lång näsa. Att tro på en religion är litegrann som att spela på lotteri, ingen vet egentligen svaret. Man kan bara lägga all tro på sin egen lott och hoppas att turen ligger på sin egen sida. I min värld så har jag aldrig sådan tur, därför spelar jag aldrig på lotto, varken när det gäller pengar eller något annat.

Inga kommentarer: