tisdag 9 juni 2009

Terminator target school books

Tydligen vill Arnold Schwarzenegger ta bort skolböckerna i de amerikanska skolorna, han tycker att böcker är förlegat. Jag har tänkte lite på det, och nu älskar jag böcker...de är trevliga och läsa, men även fina som möblering. Men kanske Mr. Terminator har rätt tills viss del. Barn och ungdomar läser, lyssnar och ser det mesta över någon elektronisk mediaform. Så utveckligen att även skolböcker ska gå in i den virtuella världen. Det finns en del fördelar faktiskt. Främst då kostnaden för böckerna, men även så är det faktiskt miljövänligare med elektroniska dokument än tryckta böcker. Ett elektroniskt dokument går dessutom att uppdatera med senaste informationen. Ungdomarna slipper också släpa på tunga böcker fram och tillbaka från hemmet till skolan, och man slipper även ha ett mindre bibliotek i sitt skåp på skolan

Dock så tycker jag kanske inte att alla läromedel ska gå till elektronisk form. Men jag tror faktiskt att detta kan vara framtiden med en variant av den modellen. En laptop till varje elev med "böckerna" i elektronisk form tror jag skulle vara mer effektivt än dagens system med pappersböcker. Dessutom i längden billigare. Har ju själv varit i skolor på praktik som inte haft råd att ge varje elev en egen historia bok...

Hur mycket jag än älskar böcker, och själv kommer att föredra papper över elektroniska dokument. Så tror jag kanske att det bör ske en förändring i skolans läromedel....det smärtar lite att säga det faktiskt...

5 kommentarer:

Korpen sa...

det är jobbigare för ögonen att läsa elektroniska dokument (so far, det kanske kommer bättre skärmar) så jag tror att det är något av en utopi med e-böcker som skolböcker.

Anonym sa...

Fast om alla läroböckerna fanns i elevernas egna laptops vad gör man dom dagarna då internet ligger nere? (fyra fem dagar per termin minst, skulle jag gissa. Jag är djupt frustrerad när de händer). Och vad gör man med de elever som tappar bort/blir rånad/säljer sin laptop? Till skillnad från skolböcker finns det en marknad för laptops./Frida

Johan sa...

Välkommen in i debatten Frida ;)

Nä alltså, jag pratar inte att alla läroböcker ska gå ut och bli virituella, utan mer en kombination av båda i länge utsträckning. Sedan så tror jag inte på "nätbaserade" böcker, utan isåfall dokument/böcker som sparas på datorn.

Jag reflekterar mest över det för att jag stötter på skolor som inte har råd att ge eleverna egen litteratur. Där det finns "klassrumsuppsättning", men som inte får lämna klassrummet. Om det ska fortsätta så, så borde ju datoriserad litteratur vara bra bättre?

Finns givetvis för och nackdelar med allt.

Anonym sa...

Tack! :D Tyvärr Johan så håller jag inte alls med dig. Jag är egentligen positiv till nätböcker och det vore onekligen bra med en egen dator till varje elev, och majoriteten kommer sköta det hela exemplariskt. Jag ser mer praktiska problem med det hela. Och en skola som inte kan köpa en lärobok till varje elev kommer nog ha problem med att köpa en laptop till varje elev även om de inte är så dyra nu för tiden.

Inte heller tycker jag att böcker inlagda på datorer är bättre än internet som ett kompliment till läroböckerna. Som jag ser det är tanken med skolan att förbereda eleverna för livet och där kommer eleverna inte finna en massa information på datorn utan de kommer behöva ge sig ut på nätet för att hitta vad de vill ha.

Problemet med det är att eleverna är asdåliga på att söka info på nätet och framförallt källkritik, läs bara komentarerna på denna sida http://www.resatillparis.se/fakta-om-frankrike/ (fösta träffen om man skriver fakta om Frankrike på google). Eleverna själva tror att de är super duktiga på att söka information. Det är den stora utmaningen för oss som jobbar i skolan. /Frida

Johan sa...

Kanske kommer det komma en dag när någon av oss kan säga "I told you so!" ;) Tills dess får vi se vart det bär hän.

Men det där med laptop till varje elev funkar redan på gymnasieskolor i Umeå och är redan bevisat en billig investering som skolan tjänar på (datorerna ersätter dock inte litteraturen). Du kan få avtal som i princip är gratis om du köper tillräcklig med kvantité av datorer från datorbolagen.

En sak håller vi båda gemensamt och det är att elever i regel är kassa på informationsökning..och ja, källkritik