tisdag 23 juni 2009

Kvinnosyn i MMA


Jag har alltid ansett att det varit jämställt inom kampsport, killar och tjejer tränar tillsammans och i vissmån också tävlar tillsammans. Rå styrka kan lätt bytas mot ren teknik, så det passar alla kroppar. Och det är klart, som kille är det roligare att rulla runt med svettiga tjejer på mattan än svettiga killar. I och för sig har det oftast varit fler killar än tjejer inom kampsporten, men de tjejer som tränar anses oftast vara en i gänget och får inga specialbehandligar, jag har till exempel aldrig gått lösare när jag sparrats med en tjej mot när jag sparrats med en kille. Däremot så tar man det lugnare om de är nybörjare, men det gäller både tjejer och killar.

Hur som helst, min poäng är att det är synd att UFC (den största organisationen vad gällande MMA) inte tar in tjejer som en grupp tävlande. Dessutom så visar de en grottmänniskas syn på kvinnor med att fortfarande ha kvar ringgirls. Om man tittar runt lite så finns det en rad riktigt duktiga kvinnliga fighters. Gina "Conviction" Carano är en av dem som nog är duktigast, men också kändast. Tyvärr så går hon samma väg som ringgirls, dvs att folk uppmärksammar henne för hennes utseende. Ja hon ser jäkligt bra ut, men det koncentreras på hennes "looks" över hennes fighting. Detta är synd då kvinnliga fighters får det svårt att komma fram när det hela tiden ska inriktas mot det sexuella. Något måste göras, och jag tycker att en organisation som UFC borde bära facklan för att kvinnlig MMA ska tas på allvar. Elite XC hade en kvinnlig diversion, tyvärr gick den organisationen under. Dana White som är VD för UFC har sagt en gång att han personligen inte vill se kvinnor i UFC, samtidigt har han mjuknat på det utalandet efter att ha sett Ms Carano och sagt att det inte finns tillräckligt med talang....Bullshit om du frågar mig.

Men allt är inte mörkt, tydligen hade UFC en kvinnlig domare på senaste galan...i och för sig på prefighterna (de fighter som visas om det blir tid över), och det är ett steg i rätt riktning.

Inga kommentarer: