måndag 15 februari 2010

Twilight & Redbelt

Såg två filmer igår, varav Twilight nog var en film som borde ha setts tidigare. Tyvärr så blir jag lite avslagen när snacket börjar gå och filmer blir hypade. Blir nästan less på filmen även om jag inte har sett den, så var det med Twilight.

Twilight

Är alltså en ungdomsfilm som handlar om Bella och Edwards. Edward är en 17 årig vampyr och Bella en vanlig gymnasietjej. Det blir lite av Shakespear-vibbar med förbjuden kärlek och även lite klychigt, men ändå så undviker filmen de värsta klyschorna från andra "highschool-flimer". Vad som väger upp filmen är skådespelarna, jag tycker både Robert Pattinson och Kristen Stewart sköter sig väldigt bra trots att de är rätt nya i game:et. Överlag så är filmen sevärd om man tar den för vad den är, dvs en lite snällare vampyrfilm som inriktar sig mot ungdomar. Tycker fortfarande filmen är överskattad, men för den skull inte dålig.

3/5

Redbelt

Redbelt är en kampsportsfilm som bygger mer på drama än snygga kampsportsscener. Den handlar om Terry Martin som driver en Brazilian Ju-Jutsu akademi. Själv håller han hårt på traditioner och filosofi, men runt honom så finns det en helt annan värld som handlar om tävligar och pengar. Terry kämpar dessutom med ekonomin och har svårt för att hålla sin akademi flytande, trots det så vägrar han ställa upp i några tävlingar. Låter det som något som känns igen? Men det är också här filmen skiljer sig, den följer inga av de till synes uppebarliga mallarna eller blir en klycha. Filmen är istället en vemodig historia som handlar om en människas problem, men också stolthet. Terry är en sympatiskt karraktär som bryr sig mer om andra än sig själv, men på ett trovärdigt sätt och inte den typiska hjälten. Filmen innehåller en del kampsportscener, men de är få och förväntar man sig en actionfilm så blir man nog besviken. De flesta skådisarna är relativt okända också men spelar bra. Speciellt Chiwetel Ejiofor som spelar Terry gör ett kanon jobb. Även dyker Tim Allen upp i en mindre roll som alkoliserad filmstjärna, MMA legenden Randy Couture har också en roll och gör faktiskt ett bra jobb. Filmen är sevärd och jag rekomenderar den till alla som vill se en lite annorlunda film, som även lämnar något kvar efter man sett färdigt den.

4/5

2 kommentarer:

Sara sa...

Jag blev också överraskad av Twilight, som jag också segade med att se av samma anledning som du (samma skäl som det tog 5 år att se Brokeback, eller varför jag fortfarande inte läst Da Vinci Koden). Den var betydligt mindre "tonårsfilm" än jag förväntat mig. Lite fånig, men helt okej alltså :)

Johan sa...

Se Redbelt, tror jag är en film i din smak faktiskt. Annorlunda, men bra film :)