tisdag 9 februari 2010

Rickson by armbar

Nu är träningsavgifterna inbetalda och gi inköpt, så nu är det bara att köra på hårt. Känns skönt i alla fall, man är lite mörbultad efter träningarna men på ett skönt sätt. Mycket av teknikerna vi lär oss är sådant man har sett i UFC eller alternativt gjort i andra kampsporter, detta gör saker och ting lite enklare. Men BJJ är djup och simpelt på samma gång. Det är uppbyggt så att för varje rörelse finns det en motrörelse, vilket innebär att hela stilen blir som ett kinetiskt shack med kroppen, du måste alltid ligga ett eller flera steg före i dina rörelsemönster. Angående inköpet av dräkt, kan säga att det är första gången jag skaffat mig en blå gi (dräkt), tänkte gå på den klassiska (för mig) svarta, men det blev en blå i sista minut. Jag är dock nöjd, känns lite annorlunda, men blå är en bra färg. Min bättre halva har dock köpt sig en rosa vilket verkar ha blivit det nya pratämnet på klubben, dock på ett bra sätt. De flesta verkar tycka det är "coolt" med en rosa gi. De som är aktivt tävlande och tränande brukar få ett "smeknamn" förr eller senare och risken/möjligheten är väl överhängande att denna rosa gi kan ge upphov till ett? (Pink, någon?)

Kyra Gracie i sin mundering, frugan kommer säkerligen bära om den lika bra.

4 kommentarer:

Sara sa...

Men hur koolt hade det inte varit om du haft den rosa? Undrar feministpolaren... ;)

Johan sa...

Haha, skulle vara något. Det roliga är ju att det egentligen inte handlar om några könsroller. Vilket det oftast inte gör inom kampsport, men den rosa dräkten är en egen design av Kyra Gracie, limited edition till och med. De flesta har en blå, vit eller svart oberoende kön. Kyra kör med rosa för att sticka ut tror jag? :P Det är också den enda rosa dräkt som får användas på tävligar, hennes designade alltså :P

Korpen sa...

Klart att det handlar om könsroller... det handlar väl alltid om det.

Jag tror inte du skulle komma undan med en rosa gi utan kommentarer och gliringar. Jag kommer nog bara att ses som lite cool om jag tränar i rosa i en så mansdominerad sport.

Frågan för mig blir vad de andra tjejerna tycker. Det är ju inte meningen att man ska visa att man är kvinna i en kampsport. Det är väldigt jämställt så länge man beter sig som en man.

Sara sa...

Förväntar mig en rosa bild på Korpen-bloggen snart då!