måndag 6 juli 2009

Bröllopet on request

Sarasala har efterfrågat bilder från vårt bröllop för 2 år sedan. Bröllopet var litet då vi mest satsade på att bjuda närmaste släktingar och vänner. Vi blev kring 40 personer allt som allt. Vigseln var borgerlig och hölls i Luleå, vi är inte religiösa någon av oss och kände att kyrkan inte är något vi vill blanda in. Bröllopet kostade pengar, men vi bevisade att man inte behöver lägga ned 100 000 tals kronor på bröllopet. Visserligen ska det vara en "speciell" dag, men varför lägga ned så mycket pengar på en enstaka dag. Ni kan göra den speciell och minnesvärd utan att gå helt "Bridezill" på bröllopet. Sedan, gör som ni känner för. Man behöver inte följa varje tradition till punkt och pricka, frugan körde med svart klännig tex. Kan nämnas att den var billigare än min kostym. Ja, vår tårta var lite speciell också, ingen av oss har varit så mycket för det där puttinuttiga och en sådan där vit gräddig sak kändes bara så fel...finns även ett torn sparat i frysen kan nämnas. Kampsportare som vi är (var) så blev vi tvungen att ha katanasvärden med på några foton också.

P.S Sarasala, du kan ju ha en söt tårta men behöver inte äta den, det är ju trots allt DIN dag då ingen ska säga åt dig vad du ska göra ;)


10 kommentarer:

Wire sa...

Helt rätt. Många har flashiga bröllop bara för showoff men man ska tänka på vad man själv vill göra. Förresten passar ni bättre i svart. ;)

Johan sa...

Japp, vi vet! Black is the new...ehm...black?

:D

Sarasala sa...

Oh. Vad fräna ni var med ninja-svärden! Ifall det är teoretiskt rätt att omnämna dem som sådana ? Verkar ha varit en riktigt fin bröllopsdag. =)
Och vad gäller din Ps. kommentar; Söt ! Det är faktiskt sant. Jag ska fasiken köpa in den fränaste, gräddigaste och finaste tårtan ngnsin. Iofs - det är väl en tradition att brudparen "matar" varandra med en sked tårta ? O.o Iofs. vem säger att man måste köra traditionellt hela vägen ?

Johan sa...

Undrar om inte det där med att mata varandra är en amerikansk tradition? Tror inte vi har den i Sverige, mig veterligen? Var lite förvirrat för mig med minns jag, vad man ser och hör om är ju oftast de amerikanska traditionerna...och sedan inser man att de svenska skiljer sig på rätt många plan. Vi har ju inte heller det här "Pappa lämnar över bruden-grejen"...

Hehe, men det var ju "ditt" bröllops inlägg, så jag måste ju refera just till dig också :)

Korpen sa...

Vi skippade måååånga fåniga traditioner :-)

Än är vi ju gifta så... ;-)

Tror det går mycket skrock i cermonier och traditioner, många vågar inte låta bli, för Tänk Om det ligger något i dem.

Så länge det blir en cermoni/fest som BÅDA blir nöjda med så har man nog kommit en bit på vägen. Sen kan släkten slänga sig i väggen om de klagar :-P

Korpen sa...

Den där anglosaxiska idén med att lämna över bruden får mig att må lite illa. Det ser så påtvingat ut, som att det inte är av sin egna fria vilja de gifter sig.

Symboliken är ju så uppenbar, Kvinnan som handelsvara eller i alla fall osjälvständigt objekt. Någon som inte kan bestämma själv utan måste passas hela tiden.

Den svenska måste jag faktiskt säga har en bättre symbolik, att man går in i äktenskapet båda två på (hyfsat) lika villkor, frivilligt och tillsammans.

Anonym sa...

Haha, så ironiskt. Det är nog sant att jag mestadels endast sett amerikanska bröllop på TV och dylikt. Jag har ju aldrig varit med på ett svenskt - bortsett från mina föräldrars då - som jag ändå inte kommer ihåg. Men jo, jag har väl en bild av det där stora feta bröllopet där bruden överlämnas och det är hundratalsbesökare och allt är sådär sjukt påkostat att man nästan vill kräkas över alla tillrättade arrangemang som klädda stolar, blommor, servettvikningar osv. =)

Vad lite man vet om verkligheten / vad enkelt man trillar in i fördomar utan att ifrågasätta fakta först. Usch på mig!

Sarasala sa...

Jag råkade skicka in anonymt; men givetvis är det Sarasala som skriver. =)

Johan sa...

Tror de flesta vet mer om amerikanska traditioner än svenska, främst för att det är sådant folk blir matade med via filmer och tv. Den amerikanska traditionen tycker jag är så pretto i mångt och mycket...finns nog en anledning varför folk bara ballar ur och sticker till Las Vegas istället.

Evelina sa...

Det där såg ju helt underbart ut! Väldigt stiliga båda två. Diggar hennes klänning :D Och tårtan var ju alldeles underbar!