torsdag 29 oktober 2009

Rånet i änglarnas stad

Jag är besviken på senaste UFC galan, besviken på domarna och besviken på MMA som sport. Natten mot söndag fick vi MMA-världens sämsta domslut. Shogun som enligt de flesta MMA-skribenter, fans och självaste Dana White var klar vinnare, fick se sig besegrad på ett fullständigt makabert domslut. Ett domslut där alla domare var eniga om att Lyoto Machida vann matchen. Det snackas om fuffens, domarkorruption och konspiration inom MMA-världen. Jag gillar både Shogun och Lyoto, därför trycker jag det är otroligt tråkigt att det ska bli så här. Shogun som skulle ha gått därifrån med bältet, går tomhänt och Lyoto som visserligen går därifrån med bältet, har ett mästarbälte ingen tycker han förtjänar (utom Cecil Peoples och två andra muppar i domarbåset). Jag brukar inte klaga så mycket över domarbeslut, vissa beslut håller jag inte med om, men kan ändå förstå utgången om matchen är jämn. Här så straffade Shogun Lyoto hela matchen med stenkrossande bensparkar (tvivlar på att Lyoto kan gå på en vecka) och hela tiden pressade fighten. Lyoto var taktisk men passiv och sprang för det mesta bakåt, men fick in träffar här och där. Ser man data från fightmetric.com/fights/Machida-Shogun.html så är Shoguns träffstatistik 84/42, alltså dubbelt så många träffas som Lyoto. Så även om Fightmetrics har lite fel på någon procent så faller ändå vinsten åt Shogun.

Jag är besviken och hoppas att MMA inte ska behövas dras med domarkorruption och annat tjafs som boxningen har...men det kanske är oundvikligt i längden?

Men om vi nu ska ta några goda MMA nyheter, så är Alexander "the Mauler" Gustavsson klar för UFC och gör troligtvis sin debut i Manchester England. Gustavsson är the cream of the crop vad gällande svenska MMA fighters, så det ska bli kul och se vad han kan göra i UFC.

Inga kommentarer: