onsdag 31 mars 2010

Mer om spelkaraktärer och genus

Skrev tidigare om tv-spel och en stark kvinnlig tv-spels karaktär som inte bara är tits & arse. Tyvärr är ju fallet att de flesta utom just Samus Aran är just porträtterat genom något sexistiska ögon. Tomonobu Itagaki som är skapare av serien Dead or Alive och Ninja Gaiden är en av de mest osympatiska och sexistiska människor jag stött på. Inte nog med att mannen har extremt kvinnoförakt, så är han en idiot som slänger förolämpningar till allt och alla i spelbranchen. Ironiskt nog är det Team Ninja som ska göra nästa Metroid spel med Samus i huvudrollen, företaget som Itagaki startade men också lämnade för en tid sedan (och tur är väl det?). Men för att komma till saken, är det så att det ligger en speciellt dålig kvinnosyn inom spelvärlden? Jag började fundera över det och första tanken är ett ringande "ja", men sen tänkte jag efter. Porträtteras inte de manliga karaktärerna också väldigt sterotypiskt? Rippade, muskulösa med breda axlar och brett käkparti....och i jämförelse med låt säga film och annan visuell media så tycker jag inte generellt kvinnliga karaktärer porträtteras "sämre" inom spelindustrin....lugn nu kära läsare, ska förklara mig. Min poäng är att det ligger samma syn på kvinnor inom filmvärlden, oftast ska de kvinnliga karaktärerna vara just snygga och tilltala (den manliga?) publiken. Även de till synes starka karaktärerna är "sexiga" enligt de sociala mallarna, och det gäller båda medierna. Det finns givetvis undantag som Samus (Metroid) och Ellen Ripley (Alien-serien). Nu kan man oftast lägga större djup i en filmkaraktär än spelkaraktär, vilket beror på att spel inte har samma tighta manusförfattare. Men jag tror oftast man ritar/skriver utseendet före man lägger på personligheten. I film kan jag känna att ibland ursäktar man sin "snygga och sexiga" karaktär med att hon också minsan är en stark kvinna trots sitt utseende. Jag tror och VET att en intressant karaktär kan leva utan att behöva falla in i de rådande skönhets idealen. Samus Aran är otroligt populär som spelkaraktär och puttar ned många av bystdrottningarna från popularitetsstegen. Varför? Jo, hon var en karaktär innan hon blev ett kön. Nu finns det givetvis många bra filmkaraktärer också, men generellt tycker jag att man nog borde börja fundera hur kvinnliga och manliga karaktärer porträtteras, och det gäller alla medier.   

1 kommentar:

Frida sa...

Håller helt klar med dig! Sen beror det på vilka spel du spelar, ser du till exempel på the sims som kanske främst riktar sig till tjejer så är ju både de kvinnliga och manliga simmarna mer verklighets trogna än tex Lara Croft. Mer allmänt kan tror jag att spelvärldarna i sin estetik drar mer från de tecknade serier än film. Jag kan inte mycket om Tv-spel men serier är grymt sexistiska vilket beror på att de skapas och läses av män fast i tonåren (och mig men jag irriterar mig på det) utan någon som helst insikt i kvinnors liv och de följer inte rådande mode ens lite grann (brudarna i X-men har tex aldrig slutat använda platåskor...). Ofta tror jag att de enda kvinnor serieskaparna någonsin ser är de som deltar i porrfilmer...