tisdag 23 mars 2010

Film & Serier

The Countess

The Countess är Julie Delpy's tolkning av den historiska karaktären och massmördaren Erzebet Bathory. Jag gillar Delpy ända sedan jag såg henne i "Before sunset" och "Before sunrise". Delpy spelar själv skrivit filmen och spelar huvudrollen som Erzebet. För er som inte vet vem denna person var. Så var hon en ungersk grevinna som fick för sig att blod från flickor som är oskulder stoppade hennes ålderdom. Således hade hon ihjäl och tömde en hel massa flickor på blod som hon sedan kunde bada eller smörja in sin hud med. Filmen koncenterar sig inte så mycket på just blodet och slakten, utan snarare på Erzebet som karaktär och varför hon gick den väg hon gick. Julie Delpy får spela ut sina register som komplex massmördare i jakt på den eviga ungdomen. William Hurt dyker även upp som en karaktär och filmen har en bra scenografi, inte då i Lord of the Rings klass, men jag antar att filmen inte har världens största budget heller. Men jag gillar filmen och nu är den nog inte historiskt korrekt då Erzabet nog är blandning av myt och riktigt person. Liknande en annan känd blodsmakare i grannlandet Transylvanien. Filmen är i alla fall bra och helt klart sevärd. En stadig tre tycker jag.

3/5

The Pacific

En serie jag har haft fruktansvärt stora förväntningar på. Band of Brothers är en av de bättre miniserier som släppts enlig mig och the Pacific är den spirituella uppföljaren. Vad som är intressant är att Spielberg och Hanks har valt att koncentera sig på Stilla havet istället för Europa (vilket annars är vanligt i filmer som handlar om Andra Världskriget). Jag har väntat i två avsnitt innan jag ville ge en recension, var så svårt bara på ett avsnitt att ge något som är rättvist. Men om man gillar krigsserier, Andra Världskriget eller bara är allmänt historieinstresserad som jag är, då är serien verkligen sevärd. Än så länge har den inte varit dumpatriotisk heller (vilket sådana här serier kan vara) och håller bra standard vad gällande skådespelare och material. Dessutom så vet jag minst om just Stilla havskampanjen, men det jag vet är grymheterna som försegick från den amerikanska sidan. Intet sägande att Japanerna var "bättre", men amerikanerna försökte verkligen dehumanisera de japanska soldaterna genom att samla på trofeér som fingrar, öron eller till och med skallar (som de kokade för att få bort mjukdelarna). Än så länge verkar det som om serien faktiskt vågar ta upp dessa saker och grymheter. Det hade varit lätt att skriva något om de typiska "amerikanska" hjältarna, men här finns det inga hjältar. Även om serien är skriven från ett amerikanskt perspektiv så rider den inte på pateriotvågen utan snarare skildrar människoöden i krig. Nu har jag bara sett två avsnitt så jag tänker inte ge mig på någon betygsbedömning, men serien ser verkligen lovande ut.


Inga kommentarer: