tisdag 8 september 2009

Kulturhuvudstad 2014

Tar ett avbrott i flytten för att kommentera detta en snabbis. Har varit tveksam till detta, inte för att jag är emot "kultur". Men för att jag kanske kan tycka att i en lågkonjuktur så bör pengarna (miljonerna) gå till mer viktiga saker så som vård och skola. Nu inser jag att pengarna redan var insatta i detta projekt och då var det väl kul att vi vann. Hemsk tanke om alla pengar som satsats gått till spillo? Frågan är nu hur Umeå förvaltar detta? Blir det allt för smalt (vilket jag är rädd för), så kommer det inte inbringa de inkomster som kommunen hoppas på. Sedan står jag frågande till varför (om vi nu ska satsa på kultur) lägger ned evenemang som filmfestivalen? Även så borde Folketsbio få flytta in i Royals gamla lokaler och få ett större erkännande. Vi har vi även en väldigt stabil musikkultur i Umeå. Systrarna Miskovsky, Glesbyggden, the Perishers etc. Förutom dessa band så finns det en starka metalband också, så som Cult of Luna, Persuader och 6th Awakening. Vad sägs om lite mer "kulturpengar" till lokala festivaler under sommarhalvåret? Operan utnyttjas inte heller till fullo, jag saknar evenemang där man bryggar ungdomskulturen med just operan. Demons of the Opera, där bland annat 6th Awakening spelade tillsammans med Umeå's Symfoniorkester, var en fantastisk idé. Överlag så saknas det ungdomsgårdar i Umeå, i ungdomsgårdar växer en stor del av kulturen i städerna. Kom igen nu Umeå, vi har vunnit. Satsa dessa pengar på rätt kort! Jag hoppas...